Case 1: Meer inzicht in koeriersdiensten

Toen een klant ons vroeg of wij inzicht in zijn koeriersdiensten konden geven, wisten we meteen hoe we hem konden helpen: het Landelijk Coördinatiecentrum Koeriersdiensten.

De directeur van een groot internationaal concern zag maandelijks een enorme aanslag op zijn transportbudget. Vanuit allerlei filialen en kantoren werden er koeriersdiensten geboekt. Dat hiermee enorme kosten gemoeid waren was reeds bekend, maar wat er nou precies allemaal voor gebeurde… Na maandenlange gesprekken met verschillende key-personen binnen het concern kwamen we tot de essentie van de gewenste dienstverlening. Snelle service, flexibele last-minute mogelijkheden, kwaliteitsborging ongeacht de uitvoerder en misschien wel de meest belangrijke wens: transparantie. Immers, door transparantie ontstaat er inzicht en op basis van inzichten kan er gestuurd worden.

Na het eerste pilot-jaar heeft er een uitgebreide evaluatie plaatsgevonden en is de dienstverlening op details verder afgestemd. Op basis van de laatste inzichten werd er onder andere geconcludeerd dat niet alle koeriersdiensten evenveel haast hadden dan aanvankelijk gedacht; omdat de opdrachtgevers niet altijd een goed beeld hebben van de logistieke wereld werd er te vaak te snel gekozen voor een dure koeriersoplossing. Dat kan beter en goedkoper, vinden we.

Daarmee werd misschien wel het belangrijkste, meest unieke element van onze dienstverlening toegevoegd: kritische order-intake. Onze planners zitten op de stoel van de klant als het gaat om kosten en efficiëntie. Ze stellen zich steeds de vraag: is dit transport nodig, zijn er combinaties mogelijk met andere bestaande transportlijnen of kan het transport zelfs uitwijken naar de gevestigde post- en pakketdiensten? Met een maandelijkse rapportage maken we inzichtelijk welke opdrachten er zijn geboekt, tegen welke servicelevels deze zijn uitgevoerd en tegen welk tarief de uitvoering is gerealiseerd. Natuurlijk ziet de klant direct welke besparing hij mag boeken door het gebruik van het LCCK. En door een zorgvuldige verwerking op basis van de bedrijfsspecifieke kostenstructuur verloopt de administratieve verwerking ook nog eens vlekkeloos.

Inmiddels voeren we vol trots dagelijks tientallen opdrachten uit voor deze internationale opdrachtgever, die op zijn gehele koeriersportefeuille structureel meer dan 30% bespaart.

Wij zijn professionals in bijzondere logistiek.

© I & L Logistiek - Elke opdracht is bijzonder. Volledige ontzorging van aanvraag tot factuur.