Case 2: Betere organisatie van de ad-hoc capaciteit

‘Wie het eerst komt, wie het eerst maalt’, zo luidde het credo lang binnen de wereld van sneltransport. Dat vonden we onterecht, want dat leidde er soms toe dat er geen extra capaciteit aangeboden kon worden aan vaste klanten die het hele jaar opdrachten bij ons neerleggen. Dat kan anders!

De logistiek manager van een grote nationale retail-keten stelde ons de vraag waarom het ad-hoc-transport zo slecht georganiseerd is. Jaar in jaar uit kampten zijn distributiecentra steeds met het probleem dat er op het laatste moment geen extra capaciteit meer beschikbaar is. Met als gevolg dat leveringen aan de filialen te laat kwamen, soms zelfs met het gevolg dat de verkoop daardoor enorm achterbleef. Kortom: een enorm verlies voor de organisatie waarop hij als logistiek verantwoordelijke werd afgerekend.

Al jarenlang zien we dat op piekmomenten, bijvoorbeeld rondom feestdagen, veel klanten een extra beroep op ons willen doen zonder dat ze van tevoren weten hoe dat er precies gaat uitzien. Steeds vaker is de totale beschikbaarheid van tevoren volledig uitverkocht. Gelukkig blijkt het op de dag zelf mee te vallen: distributiecentra zijn steeds beter in staat om grotere volumes met de reguliere capaciteit weg te plannen. De echte paniek blijft vaak achterwege. Maar de echte nood ontstaat pas aan het einde van de dag, als alle geplande capaciteit reeds aan zijn taks zit en door allerlei redenen niet doorgepland kunnen worden.

I&L Logistiek voert de regie over honderden koeriersbewegingen per dag en heeft daardoor steeds inzicht in de actuele status van zendingen. Daarmee wordt het doorplannen van voertuigen eenvoudig. Er is altijd wel een voertuig in de buurt dat uw zending op het laatste moment naar de plaats van bestemming kan brengen. Zo bieden we deze retailer het beste van twee werelden: flexibiliteit en schaalbaarheid op de momenten dat het nodig is.

Inmiddels boekt de logistiek manager nog maar enkele wagens als extra capaciteit rondom de feestdagen. Daardoor bespaart hij veel reserveringskosten. Door een beroep te doen op onze landelijke coördinatie komt de laatste zending op de dag toch nog op tijd in de schappen te liggen.

Wij zijn professionals in bijzondere logistiek.

© I & L Logistiek - Elke opdracht is bijzonder. Volledige ontzorging van aanvraag tot factuur.