Simacan Control Tower

22/12/2017

I&L Logistiek gaat als MKB-vervoerder zelfstandig gebruik maken van de Simacan Control Tower. Simacan laat daarmee zien dat de Control Tower niet alleen voor grote verladers een meerwaarde heeft.

I&L Logistiek is in 1995 begonnen als koeriersbedrijf in het Nederlandse logistieke landschap. Al gauw raakte het bedrijf gespecialiseerd in geconditioneerd transport van o.a. levensmiddelen, onder de ondubbelzinnige benaming Koelkoerier. En hoewel er ook altijd ‘gewoon’ koerierswerk wordt gedaan, is het bijzondere transport van goederen die onder specifieke voorwaarden moeten worden vervoerd voor I&L de kern van het bedrijf.

Die voorwaarden moeten continu bewaakt worden tijdens het transport. Daarvoor zijn de wagens van I&L uitgerust met allerlei meetapparatuur, zogenoemde telematica, die bijvoorbeeld de temperatuur in de gaten houden. Dit kan best ingewikkeld worden, aangezien I&L ook wagens heeft met verschillende compartimenten. De condities in de diverse compartimenten kunnen verschillen, zodat gecombineerd vervoer van verschillende typen vracht mogelijk wordt gemaakt.

Deze data wordt weer aangeboden bij Simacan, waar in de Transport Cloud de planningsgegevens worden gekoppeld aan de actuele realisatie-data vanuit de voertuigen en o.a. TomTom verkeersdata. Die realisatie-data bevat in dit geval niet alleen gegevens over locatie en tijdigheid van de wagen, maar ook de meetgegevens van de telematica. Deze gecombineerde data wordt tenslotte in één overzichtelijke weergave getoond in de Simacan Control Tower.

Bovendien heeft Simacan de Control Tower uitgerust met tools om ritten bij te sturen, niet alleen als ze te laat zijn, maar ook als de gestelde parameters voor de vervoerscondities dreigen te worden overschreden. I&L Logistiek is daarmee het eerste bedrijf dat haar geconditioneerde transport vanuit de Simacan Control Tower kan monitoren én managen.

Tenslotte neemt I&L een bijzondere positie in als klant van Simacan, omdat dit het eerste MKB-bedrijf is dat overstapt naar het Open Trip Model (OTM). Deze open standaard is door Simacan ontwikkeld en vervolgens via TLN/EVO breed onder de aandacht gebracht als een universele manier om vervoersbewegingen te beschrijven, die gebruikt kan worden om de uitwisseling van deze data tussen vervoerders en verladers onderling en met IT-leveranciers anderzijds te vergemakkelijken.

I&L maakt haar ritplanningen in planpakket Talis van TANS. Om het ondersteunen van OTM zo laagdrempelig mogelijk te maken heeft TANS er voor gekozen de standaard output van dit pakket via integratiespecialist Copernicus om te zetten naar OTM. Met de implementatie van OTM heeft I&L een uitgesproken keuze gemaakt voor een ICT landschap dat eenvoudig toekomstige uitbreidingen en integraties met ketenpartners ondersteunt.

© I & L Logistiek - Elke opdracht is bijzonder. Volledige ontzorging van aanvraag tot factuur.